Pedagog szkolny

PEDAGOG SZKOLNY

 

mgr Marta Tryniecka

Pedagog szkolny to osoba, która w szkole uzupełnia,
pogłębia i rozszerza działalność wychowawczą
prowadzoną przez nauczycieli.


25 zasad bezpiecznych wakacji

Wakacje to okres, w którym znajdujemy czas na zabawę, relaks i drobne szaleństwa.

Nie mamy obowiązków związanych ze szkołą i nauką, więc możemy bez ograniczeń planować najróżniejsze przygody, w których będziemy brać udział. Niektórzy spotykają się z przyjaciółmi i wspólnie świetnie się bawią, inni wybierają się na rodzinne wyjazdy. Nikt nie siedzi w domu, kiedy za oknem mamy słoneczną, piękną, zachęcającą do wyjścia pogodę. Jednak wszyscy musimy pamiętać, że dobra zabawa nie zwalnia nas z obowiązku dbania o swoje i innych bezpieczeństwo. Jak powinniśmy postępować, aby wakacje zawsze kojarzyły nam się z samymi przyjemnościami? Wystarczy wykazać zdrowy rozsądek i pamiętać o kluczowych zasadach bezpieczeństwa.

Oto najważniejsze zasady, którymi powinniśmy się kierować, aby bezpiecznie spędzić wakacje:

  1. Zawsze informuj rodziców, gdzie i z kim przebywasz. Przekaż im także, o której godzinie zamierzasz wrócić.
  2. Noś ze sobą numer telefonu do rodziców.
  3. Pamiętaj o zasadach bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię – przechodź na pasach dla pieszych i na zielonym świetle.
  4. Do zabawy wybieraj zawsze miejsca oddalone od jezdni.
  5. Zawsze zapinaj pasy w samochodzie.
  6. Nie rozmawiaj z obcymi.
  7. Poinformuj rodziców, gdyby ktoś Cię zaczepiał.
  8. Nie oddalaj się z nieznajomymi, nie wsiadaj z nimi do samochodu.
  9. Nie bierz słodyczy ani innych prezentów od obcych.
  10. Pamiętaj o numerach alarmowych. W razie potrzeby dzwoń i wezwij pomoc.
  11. Kąp się tylko w miejscach do tego przeznaczonych, na strzeżonych i bezpiecznych kąpieliskach.
  12. Nie wchodź do wody bez opieki osoby dorosłej.
  13. Nie pływaj w czasie burzy, mgły, gdy wieje porywisty wiatr.
  14. Pamiętaj o ochronie przed słońcem. W czasie upałów pij dużo wody i zawsze noś nakrycie głowy. Przed wyjściem na zewnątrz posmaruj się kremem z filtrem.
  15. Zadbaj o właściwy ubiór – strój z elementami odblaskowymi, kask ochronny podczas jazdy na rowerze czy odpowiednie buty w czasie wycieczki w góry.
  16. W górach nie wyruszaj w trasę, jeśli widzisz, że nadchodzi burza.
  17. Szukaj bezpiecznego schronienia podczas burzy.
  18. Podczas górskich wycieczek nie schodź ze szlaku.
  19. Nie oddalaj się bez pytania od rodziców – w nowych miejscach łatwo się zgubić.
  20. Po każdym wyjściu z miejsc zalesionych dokładnie sprawdź skórę na obecność kleszczy.
  21. Uważaj na rośliny, na których się nie znasz. Niektóre jagody, liście czy grzyby są trujące.
  22. Podczas spacerów po lesie stosuj preparaty odpędzające owady i kleszcze.
  23. Nie rozpalaj ogniska w lesie.
  24. Nie baw się z obcymi zwierzętami. Nawet przyjaźnie wyglądający pies czy kot może Cię ugryźć, gdy spróbujesz go pogłaskać.
  25. Bądź rozsądny i zachowaj umiar we wszystkim, co robisz.

Aby lepiej zapamiętać zasady bezpieczeństwa, na koniec przedstawiam kilka z nich w bardziej humorystyczny sposób:

  1. Numer 112 znamy i w razie potrzeby go wybieramy.
  2. Jeśli kogoś nie znamy, na pewno z nim nie rozmawiamy.
  3. Gdy na plaży przebywamy, od mamy się nie oddalamy.
  4. W górach po szlaku chodzimy, wtedy nie zbłądzimy.
  5. Gdy na słońcu przebywamy, czapkę lub kapelusz zakładamy.

Życzę udanych wakacji!

Marta Tryniecka – pedagog szkolny


Jak emocje wpływają na nasze ciało?

 

System poznawczy to nasze myśli, które pojawiają się w naszej głowie,
kiedy doświadczamy różnych emocji.

System motoryczny to zachowania , w które angażujemy się zgodnie z emocjami, jakie czujemy. Kiedy się boimy, staramy się schronić lub uciec.

System fizjologiczny składa się z odczuć, które występują w naszym ciele. np. niepokój
jest emocją, która aktywizuje fizjologicznie w większym stopniu
zwiększając częstotliwość akcji serca i powoduje szybsze oddychanie.

Jak lęk i gniew mogą wpływać na nas?

1. nadciśnienie

2. astma oskrzelowa

3. cukrzyca

4. wrzód trawienny

5. pokrzywka

6. immunologicznie

7. reumatoidalne zapalenie stawów

Na początku nasze ciało reaguje tak, aby poradzić sobie z wywołaną emocją. Problem pojawia się, gdy odczuwamy bardzo intensywnie, bardzo często lub dłuższy czas emocje negatywne.
Nasze ciało pozostaje w napięciu. Jeżeli znajdziemy zdrowe rozwiązanie sytuacji, będziemy w stanie powstrzymać nasz organizm do aktywacji tych objawów, a tym samym zmniejszyć ryzyko wystąpienia w/w chorób.

W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH WYGRYWAJĄ CI, KTÓRZY NIE PODDAJĄ SIĘ PESYMIZMOWI, KTÓRZY SĄ W STANIE DOPUŚCIĆ STRATĘ, ALE JEDNOCZEŚNIE SKUPIAJĄ SIĘ NA TYM, NA CO MAJĄ WPŁYW!!!!


Jak rozładować napięcie?

Dzień, noc… Poniedziałek, środa, piątek… i znowu poniedziałek… Radość z odwołanych lekcji minęła, możliwość porannego wysypiania się stała cię codzienną rutyną, a ciągłe towarzystwo członków rodziny w domu zaczyna męczyć… Stajemy się rozdrażnieni, narasta napięcie, a konflikt wisi w powietrzu…

W jaki sposób rozładować napięcie? Najlepiej przez wspólną zabawę w Cichego Przyjaciela.

To stara harcerska zabawa, doskonale integrująca grupę spędzającą z sobą pewien okres czasu (obóz, kolonie, leczenie sanatoryjne itp.).

Zabawa opiera się na tajemnicy, której za wszelką cenę powinno się dochować. Osoba prowadząca zabawę przygotowuje losy z imionami wszystkich uczestniczących w zabawie osób. Gracze losują i dowiadują się dla kogo będą Cichym Przyjacielem. Imię wylosowanej osoby powinno zostać tajemnicą, do końca zabawy. Cichy Przyjaciel, to osoba, której zadanie polega na sprawianiu codziennie przynajmniej jednej, drobnej przyjemności wylosowanej osobie. Aby dobrze wykonać swoje zadanie Cichy Przyjaciel musi dobrze poznać osobę, którą się ma dyskretnie opiekować, być uważnym na jej potrzeby, nastroje, sytuacje, w których się znalazła. W zabawie chodzi o pomysłowość, inicjatywność i kreatywność w wymyślaniu sposobów na sprawienie przyjemności. Cichy Przyjaciel może osobiście coś przygotować, zrobić, podarować. Może także korzystać z pomocy innych osób. Ważne jest, aby tacy pomocnicy nie zdradzili tajemnicy Cichego Przyjaciela. Ujawnienie się Cichych Przyjaciół odbywało się w postaci specjalnej uroczystości, na obozie czy kolonii zwykle była to zielona noc. Grupa graczy siadała w kręgu i każdy opowiadał, po czym poznał, że ma Cichego Przyjaciela, które niespodzianki były super przyjemne i dlaczego. Każdy z graczy dzieli się z pozostałymi refleksja o tym, czy domyśla się, kto był jego Cichym Przyjacielem i po czym się tego domyślił. Na zakończenie zabawy Cichy Przyjaciel się ujawnia. Zabawa dostarcza wielu dobrych emocji, rozwija empatię i uważność, uczy poszukiwania sojuszników, a przy okazji jest treningiem odraczania potrzeb. Niezwykle wartościowy jest niematerialny wymiar przyjemnych niespodzianek organizowanych przez Cichego Przyjaciela. W konsumpcjonistycznym świecie gracze uczą się odnajdować wartość w niematerialnym działaniu.

Wersja domowa

W domowej wersji zabawy w Cichego Przyjaciela losowanie lepiej zamienić na umowę, że zadaniem każdego z domowników będzie zrobienie innym członkom rodziny każdego dnia jednej przyjemności. Taką przyjemnością może być przygotowanie mamie kawy, w taki sposób, aby nie wiedziała, komu ma za nią podziękować. Albo wyniesienie za brata śmieci, podrzucenie siostrze karteczki z inspirującym cytatem, komplementem czy podziękowaniem, przyszycie tacie poluzowanego guzika w płaszczu itp.

Rodzina może się umówić, że raz, dwa razy w tygodniu będzie Dzień Cichego Przyjaciela. Ustalenie takiego dnia może odbyć się przez losowanie. Zadaniem każdego z domowników jest sprawienie przyjemności innym członkom rodziny w taki sposób, aby nie domyślili się, komu ją zawdzięczają.

Gdy w rodzinie jest więcej osób wówczas można wybrać Cichego Przyjaciela w drodze losowania. Zadaniem Cichego Przyjaciela będzie sprawienie drobnej przyjemności wszystkim innym domownikom.

Zabawa w Cichego Przyjaciela rozwija kompetencje osobiste i społeczne, w szczególności uważność na potrzeby innych. Gracze odkrywają, że ciepłe słowo, drobiazg świadczący o tym, że ktoś bardzo dobrze zna nasze przyzwyczajenia i jest dla nas miły, są znacznie cenniejsze niż drogi prezent kupiony na Allegro. Najmłodsi członkowie rodziny bawiąc się w Cichego Przyjaciela uczą się, że na nagrodę w postaci podziękowania trzeba poczekać do ustalonego czasu, kiedy to Cichy Przyjaciel może się ujawnić.

Okoliczności, które zmusiły nas do przebywania w domu, doskonale rozwijają kreatywność. Przyjemnie niespodzianki Cichy Przyjaciel musi wyczarować tylko z dostępnych w domu możliwości i materiałów.

Spróbujcie pobawić się w tę zabawę, a zobaczycie, że napięcie spowodowane wspólnym przebywaniem w domu stanie się mniej dokuczliwe.

Opracowanie: Regionalny Ośrodek Metodyczno-Edukacyjny „Metis

  Marta Tryniecka- pedagog szkolny


Przemoc i agresja płynąca z gier komputerowych

PRZEMOC I AGRESJA PŁYNĄCA Z GIER KOMPUTEROWYCH

 

Jako pokolenie rodziców i opiekunów złapaliśmy się w pułapkę pełnego zaufania wobec dziecka funkcjonującego w SIECI. To ono a nie my decyduje o tym: co, kiedy, jak. Gry komputerowe ze swoim schematem WALCZ I ZWYCIĘŻAJ kreują osobowość zdeterminowaną na osiągnięcie sukcesu za wszelką cenę, także cenę życia. Dziecko w całym życiu realnym nie spotka tak wielu przypadków agresji i przemocy jak doświadcza ich w ciągu 2- 3 godzin aktywnej gry komputerowej.
Bardzo łatwo jest ulec magii gier komputerowych. Ró
żnorodność i możliwość dostępu do nich powoduje, że dzieci bardzo chętnie po nie sięgają. Z łatwością przenoszą się w świat fantazji, gdzie wszystko jest łatwiejsze i ciekawsze.

Z psychologicznego punktu widzenia oraz kształtowania się osobowości dziecka, zwłaszcza jego cech emocjonalnych zasadnym jest aby dzieci do 10-12 roku życia w ogóle nie grały w gry, gdzie pojawia się agresja i przemoc.
Wchodzenie w świat gier komputerowych powinno odbywać się pod opieką rodziców lub opiekunów. Gra – jej treści, stopień trudności należy dostosować do poziomu rozwoju dziecka. Z punktu widzenia rozwoju emocjonalnego dziecka i nabywania przez nie kompetencji społecznych, gry agresywne wpływają dezintegrująco na zdolność pełnienia ról społecznych oraz relacji z innymi osobami. Ograniczanie kontaktu dziecka z tymi grami leży w społecznym interesie.
Dowiedziono, że zachowania obserwowane przez dziecko w grze, są przez nie przenoszone do realnego życia. Aktywni gracze komputerowi są bardziej pobudzeni, agresywni, szybciej reagują siłą, maja większą skłonność do używania wulgarnych wyrazów. Często przejawiają skłonności przywódcze i ryzykowane.
Małe dziecko przyjmuje treści multimedialne w „dobrej wierze”. Zachowania z gier nie traktuje w kategorii dobre – złe lecz jako naturalne, bo powszechne. Dziecko często grające w agresywne gry komputerowe znieczula się na zachowania związane z przemocą, przestaje rozumieć, że zadają one ból oraz krzywdzą. Ponieważ samo nie odczuwa bólu przestaje rozumieć konsekwencje swoich zachowań. Przenosząc je do prawdziwego świata uważa, że ofierze nic się nie stanie.
Uzasadniona jest teza, że dzieci poświęcające dużo czasu na agresywne gry komputerowe cechują się większą agresywnością, natomiast ich wrażliwość moralna jest mniejsza. Symulowane obrazy przemocy, a właściwie samodzielne jej realizowanie w grach komputerowych, prowokuje dzieci do powtarzania okrutnych zachowań. Natychmiastowy efekt wyraża się w agresywnych myślach i wyobrażeniach o wrogich emocjach, natomiast długotrwały skutek jest związany z kształtowaniem agresywnych skryptów poznawczych i może prowadzić to do trwałych zmian w strukturze osobowości gracza.
Liczba zachowań brutalnych w agresywnych grach komputerowych jest większa od tych, jakie spotykamy na najbardziej brutalnych filmach akcji i horrorach. Wraz z kupieniem komputera (podłączeniem do Internetu) należy z dzieckiem ustalić zasady korzystania z tych narzędzi. Twarde przestrzeganie tych zasad jest najskuteczniejszym sposobem uchronienia dziecka przed infoholizmem.

Infoholizm – uzależnienie od komputera i internetu = utrata kontroli nad swoim zachowaniem.

Najważniejszym skutkiem niekontrolowanego grania jest wyzwalanie agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży. Dziecko poprzez obserwację brutalnych scen uczy się negatywnych zachowań, destygmatyzuje śmierć, która urasta do „zwykłego” odwracalnego aktu. Dzieli świat jedynie na wrogów i sprzymierzeńców.


Niebezpieczne gry, w które dzieci grać nie powinny:


1. Manhunt 1 i 2.
2. F.E.A.R.
3. Resident Evil (cała seria).
4. GTA (cała seria).
5.Carmageddon 2.
6. The Punisher.
7. Postal 1 i 2.
8.Hitman.

9. Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude.
10. Ojciec Chrzestny.
11. Assassin’s Creed.
12. Call of Duty.
13. The Darkness.
14. Jerycho.
15. Fallout.
16. The Guy Game.
17. Mortal Kombat (cała seria).
18. Rumble Roses.
19. Doom (cała seria).
20. Counter Strike.

 

Marta Tryniecka – pedagog szkolny


Ciekawe strony dla dzieci

Ciekawe-strony-dla-dzieci


Kochani Uczniowie, Rodzice i Nauczyciele,

obecna globalna sytuacja wzbudza wiele emocji oraz uczuć, których do tej pory u siebie nie obserwowaliśmy. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych, dlatego podaję Państwu niezbędne telefony.

 Są to działania profilaktyczne, ponieważ możliwe jest, że w Państwa najbliższym otoczeniu znajduje się osoba, która takich namiarów poszukuje. 

Czasem dorosły, dziecko czy nastolatek nie chce i nie potrafi rozmawiać z bliskimi, nie umie mówić o swoich trudnościach i bolączkach. Warto wesprzeć kogoś nam bliskiego w dotarciu do osób, które zajmują się pomocą profesjonalnie.  

Z życzeniami zdrowia – Marta Tryniecka pedagog szkolny

 

WAŻNE TELEFONY ANTYDEPRESYJNE

 

Antydepresyjny Telefon
Forum Przeciw Depresji

tel. 22 594 91 00

czynny w każdą środę i czwartek od 17.00 do 19.00
koszt połączenia jak na numer stacjonarny
wg taryfy Twojego operatora telefonicznego

ITAKA – antydepresyjny telefon zaufania

tel. 22 484 88 01

czynny w poniedziałki i czwartki od 17.00 do 20.00

Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych
w Kryzysie Emocjonalnym

116 123

Czynny od poniedziałku do piątku od godz. 14.00-22.00 (połączenie bezpłatne)

Ogólnopolski Telefon Zaufania
„Uzależnienia behawioralne”

801 889 880

Czynny codziennie od godz. 17.00-22.00 z wyjątkiem świąt państwowych. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia

Ośrodek Interwencji Kryzysowej
– pomoc psychiatryczno-pedagogiczna

tel. 22 855 44 32

Ośrodek Interwencji Kryzysowej

tel. 22 837 55 59 (poniedziałek – piątek od 8:00 do 20:00)

Ośrodek Interwencji Kryzysowej – poradnia ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie

tel. 22 845 12 12 lub 667 833 400
(poniedziałek – piątek od 08:00 do 20:00)

Młodzieżowy Telefon Zaufania

tel. 192 88

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży

tel. 116 111

czynny codziennie od 12:00 do 02:00

Młodzieżowy telefon zaufania do rozmów o seksie
Piątkowe Pogotowie Pontonowe

tel. 22 635 93 92

czynny w piątki od godz. 16.00 do 20.00

Ogólnopolski Telefon Dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
„Niebieska Linia”

tel. 800-120-002
telefon pracuje 7 dni w tygodniu od 12:00 d0 18:00

Poradnia Telefoniczna „Niebieskiej Linii”

tel. 22 668 70 00
(poniedziałek – piątek od 12:00 do 18:00)

Policyjny Telefon Zaufania
ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie

800 120 226

Czynny od poniedziałku do piątku od godz. 9.30-15.30 (połączenie bezpłatne)

Ogólnopolski Telefon Zaufania
„Narkotyki – Narkomania”

801 199 990

Czynny codziennie od godz. 16.00-21.00. Dzwoniąc płacisz tylko za pierwszy impuls połączenia

Ośrodek Pomocy Dla Osób Pokrzywdzonych Przestępstwem – sekretariat

tel. 22 824 25 01
(poniedziałek – piątek od 09:00 do 20:00)

Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
Bezpłatna infolinia

800 190 590

czynna od poniedziałku do piątku od 8:00 do 21:00

Dziecięcy Telefon Zaufania
Rzecznika Praw Dziecka

800 12 12 12

czynny od poniedziałku do piątku od 8.15 do 20.00

Infolinia Rzecznika Praw Obywatelskich

800 676 676

Czynna w poniedziałku od godz. 10.00-18.00. Od wtorku do piątku od godz. 8.00-16.00

Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dzieci i młodzieży:

116 111

Czynny codziennie w godzinach 12.00-2.00

Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka:

800 12 12 12

Czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15-20.00

CAŁODOBOWY TELEFON DLA KOBIET DOŚWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY

tel. 600 070 717
(codziennie / całodobowo)

BEZPIECZEŃSTWO W INTERNECIE

tel. 800 100 100
(poniedziałek – piątek od 12:00 do 15:00)

INFOLINIA STOWARZYSZENIA KARAN (PROBLEMY NARKOTYKOWE)

tel. 800 120 289
(poniedziałek – piątek od 9:00 do 17:00, połączenie bezpłatne)

ANONIMOWA POLICYJNA LINIA SPECJALNA – ZATRZYMAĆ PRZEMOC

tel. 800 120 148
(czynny całą dobę, połączenie bezpłatne)

INFOLINIA POGOTOWIA MAKOWEGO „POWRÓT Z U”

tel. 801 109 696
(poniedziałek – piątek od 10:00 do 20:00, sobota od 10:00 do 19:00)

NARKOMANIA – POMOC RODZINIE INFOLINIA TOWARZYSTWA RODZIN I PRZYJACIÓŁ DZIECI UZALEŻNIONYCH „POWRÓT Z U”

tel. 800 120 359
(poniedziałek – piątek od 10:00 do 20:00, sobota od 10:00 do 15:00)

POMARAŃCZOWA LINIA – PROGRAM INFORMACYJNO-KONSULTACYJNY DLA RODZICÓW DZIECI PIJĄCYCH ALKOHOL I ZAŻYWAJĄCYCH NARKOTYKI

tel. 801 140 068
(poniedziałek – piątek od 14:00 do 20:00)

INTERNETOWY TELEFON ZAUFANIA „ANONIMOWY PRZYJACIEL”

tel. 85 92 88
(czynny codziennie od 18:00 do 04:00)

TELEFON ZAUFANIA DLA KOBIET W CIĄŻY I RODZINY

tel. 85 732 22 22
(poniedziałek – piątek od 15:00 do 18:00)

TELEFON ZAUFANIA HIV/AIDS

tel. 22 692 82 26
(od poniedziałku do piątku od 9:00 do 21:00)

TELEFONICZNA PIERWSZA POMOC PSYCHOLOGICZNA

tel. 22 425 98 48
(poniedziałek – piątek od 17:00 do 20:00 / sobota od 15:00 do 17:00


Strony internetowe wspierające edukację domową

Dodatkowe strony dla klas I – III

Dodatkowe strony dla klas IV – VIII

  • Gry edukacyjne http://pisupisu.pl/ (gry edukacyjne dla klas 4-8),
  • Uniwersytet dzieci kanał, gdzie poruszana jest wiedza ze wszystkich dziedzin nauki,
  • arte.tv https://www.arte.tv/pl/ dostęp do kina, seriali, kultury, odkryć, nauki i historii,
  • Materiały edukacyjne lista nieodpłatnych materiałów edukacyjnych na platformie dzwonek.pl

Pozostałe propozycje


Lepiej późno niż później – jak zmotywować się do nauki

Zobacz TUTAJ


Instrukcja obsługi maski


Uczniowie, rodzice i nauczyciele

26 marca 2020 r. uruchomiony został w Hrubieszowie tymczasowy telefon wsparcia dla uczniów, rodziców i nauczycieli.

To odpowiedź na panującą od dłuższego czasu trudną sytuację. Telefon działa od 26 marca do odwołania.

Dyżur przy nim będą pełnić zawodowi pedagodzy i psycholodzy z Powiatowego Zespołu Placówek Szkolno – Wychowawczych w Hrubieszowie.

Czynny codziennie:

od poniedziałku do czwartku

w godzinach: 8.00 -12.00 tel. 577 605 997 lub 695 625 568

w godzinach 12.00 – 16.00 tel. 570 625 866 lub 500 238 719

piątek

w godzinach 8.00 -12.00 tel. 570 625 866 lub 500 238 719

w godzinach 12.00 – 14.00 tel. 577 605 997

W przypadkach nagłych do Państwa dyspozycji jest tel. 570 625 866

Zapraszamy do kontaktu w różnych, codziennych sprawach, troskach i rozterkach. Jesteśmy gotowi nieść Państwu wsparcie i pomoc.


Porady pedagoga szkolnego dla uczniów na czas zawieszenia zajęć w szkole

Drogi Uczniu!

Wiem, że znalazłeś się obecnie w trudnej sytuacji. Zbliża się egzamin na zakończenie szkoły podstawowej a równocześnie, ze względu konieczność pozostania w domu, nie możesz powtarzać materiału w szkole, w klasie pod bezpośrednim nadzorem nauczyciela i w towarzystwie kolegów.

Mam dla Ciebie kilka pomysłów, które pomogą Ci w zwiększeniu motywacji do nauki i utrzymaniu samodyscypliny.

Mogą się wydać banalne, ale są skuteczne, jeśli je sumiennie wdrożysz i będziesz się ich konsekwentnie trzymał.

1. Uporządkuj miejsce do nauki, posprzątaj biurko, ustaw dobre światło, wywietrz pomieszczenie przed nauką. Przygotuj materiały do nauki.

2. Ustaw stale godziny nauki. Najlepszy czas do nauki czyli czas gdy nasze zdolności intelektualne i koncentracja są najlepsze to godziny od 6.00 do 13.00 oraz mniej więcej od 15.00 -18.00.

3. Zrób plan nauki. Możesz skorzystać z planerów, które znajdziesz w Internecie. Lepiej uczyć się kilku przedmiotów, a krócej niż jednego przedmiotu przez cały dzień. Więcej zapamiętasz.

4. Rób przerwy. Co 20 -30 min nauki zrób 5 min przerwy, a nie odwrotnie. Przejdź się, zrób kilka skłonów, napij wody itp. Robienie przerw zwiększa skuteczność zapamiętywania.

5. Rób powtórki, ale nie męczące trwające tyle samo czasu co nauka, tylko szybkie. Np. jeśli uczyłeś się biologii przez 1 godzinę to zanim odłożysz książkę, postaraj się szybko, w ciągu 1- 2 min powtórzyć jak najwięcej informacji, które zapamiętałeś. Potem uczysz się geografii przez 1h i zrób to samo –szybka powtórka przez 1-2 min z geografii oraz 1-2 min powtórki z biologii itd. Na końcu nauki danego dnia zrób szybkie powtórki z wszystkich przedmiotów.

6. Jeśli już nie chce Ci się i nie masz siły na naukę i żmudne zapamiętywanie to po prostu czytaj notatki z lekcji czy podręcznik. Gwarantuję, że po przeczytaniu ze zrozumieniem danego tekstu np. 5 razy bez wysiłku zapamiętasz przynajmniej część materiału.

7. Nie polecam grania na komputerze, ale jeśli bardzo lubisz i musisz to nie zaczynaj dnia od gier bo trudno Ci potem będzie skupić się na nauce. Potraktuj grę jako nagrodę za to, ze byłeś sumienny i pracowity.

8. Wykorzystaj ten czas by uczyć się sumienności, samodyscypliny i planowania. Te umiejętności na pewno przydadzą Ci się w przyszłości.

A jak radzić sobie ze stresem w obecnej sytuacji?

1. Nie oglądaj TV, nie słuchaj radia, nie czytaj wiadomości w necie na temat obecnej sytuacji. W niczym Ci to nie pomoże, a zwiększy Twój strach i lęk. Negatywne emocje spowodują, ze trudniej będzie skupić się na nauce. Wystarczy, ze będziesz stosował się do zaleceń, nie wychodził z domu i mył ręce.

2. Wykorzystaj ten czas na naukę, rozwijanie własnych zainteresowań, nadrabianie zaległości w czytaniu książek, słuchaniu muzyki, oglądaniu interesujących filmów czy co tam lubisz. Dobrze się wysypiaj i odżywiaj by wzmacniać swoją odporność.

3. Przede wszystkim wykorzystaj czas na wspólne bycie z rodziną. Rozmawiajcie, grajcie w planszówki, wspólnie gotujcie, stwórzcie domowe rytuały. Wspólnie zadbajcie by dom był Waszym bezpiecznym i spokojnym miejscem.

Pozdrawiam

Marta Tryniecka – pedagog szkolny

 


DROGI UCZNIU!
Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

    • czujesz, że nikt Cię nie rozumie
    • jesteś smutny
    • nie potrafisz porozumieć się z rodzicami lub z nauczycielem
    • masz problemy rodzinne lub jesteś w trudnej sytuacji materialnej
    • masz problem i nie wiesz, jak go rozwiązać
    • chciałbyś z kimś porozmawiać
    • chciałbyś pomóc innym i nie wiesz, jak to zrobić
    • masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić

DROGI RODZICU!

 

Zwróć się do pedagoga szkolnego, gdy:

 

    • niepokoi Cię zachowanie dziecka

 

    • chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich relacjach z nim

 

    • masz pytania dotyczące jego funkcjonowania w szkole

 

    • potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania

 

    • masz problem i nie wiesz do kogo się z nim zwrócić

 

 

szukasz pomocy w trudnych sytuacjach życiowych


PRZYJDŹ Z KAŻDĄ SPRAWĄ,
Z KTÓRĄ NIE MOŻESZ SOBIE PORADZIĆ!

Godziny pracy pedagoga szkolnego,
w roku szkolnym 2018/2019

Poniedziałek 8.00 – 12.30

Wtorek 8.00 – 12.30

Środa 10.00 – 14.30

Czwartek 8.00 – 12.30

Piątek 8.00 – 12.00

PEDAGOG SZKOLNY

– wysłucha Cię;
– służy Ci pomocą i radą;
– skieruje do specjalisty, jeśli tego potrzebujesz;
– wskaże adres instytucji, która udzieli Ci pomocy;
– zorganizuje pomoc materialną,
jeżeli wymaga tego Twoja sytuacja;

 

 

 

 

Zadania pedagoga szkolnego wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017r.

 

w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

 

 

 

§ 23. Do zadań pedagoga należy w szczególności:

 

1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia przyczyn niepowodzeń edukacyjnych oraz wspierania mocnych stron uczniów;

2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych oraz wspierania rozwoju uczniów;

 

3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;

 

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;

 

5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów;

 

6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych;

 

7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;

 

8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.