Szkoła Myślenia Pozytywnego – zadanie listopad

      Możliwość komentowania Szkoła Myślenia Pozytywnego – zadanie listopad została wyłączona

Raport wykonanego zadania listopadowego przez uczniów
Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Uchaniach

Tematem przewodnim w listopadzie były: Kreatywne działania w przestrzeni społecznej – rozwijanie umiejętności kluczowych.

W ramach tego zadania uczniowie naszej szkoły podjęli następujące działania:

Klasa I wraz z panią Teresą Szokało korzystała z pracy projektowej Ukryte kształty- Jaki to kształt? Uczniowie mieli za zadanie zidentyfikować kształty przedmiotów w swoim otoczeniu dopasowując je do figur geometrycznych. Następny projekt realizowany przez pierwszoklasistów to: Wszystkie kolory tęczy- Kolory, kolory! Podczas którego identyfikowali kolory w otoczeniu, oceniali którego koloru jest najwięcej a którego najmniej,  wybierali swój ulubiony kolor oraz rysowali rzeczy, które im się z nim kojarzą.

Poznali opowiadanie „Chciwa myszka” do którego wymyślali własne zakończenie. Dzięki realizacji zadania określili co to jest Piękno wewnętrzne.

Kolejny zrealizowany projekt nosił nazwę: Ile to kosztuje? Gdzie  m.in. rozróżniali waluty różnych krajów, bawili się w sklep, uczyli się posługiwania pieniędzmi, wyceniali wartość różnych przedmiotów, oceniali co jest najdroższe a co najtańsze oraz ile przedmioty kosztują razem. Podczas zajęć dowiedzieli się jak działa kupno i sprzedaż,  oraz że nie wszystko można kupić,

Uczniowie klasy III wraz z panią Jolantą Otachel  realizowali projekt: Pozytywny kwiatek Akcja- motywacja gdzie szukali odpowiedzi na pytanie: Co zrobić gdy podczas nauki natrafimy na wyzwania? Jak w takich przypadkach utrzymać motywację? Co możemy powiedzieć  sobie w takich przypadkach? Zwroty zapisywali na płatkach „pozytywnego kwiatka”. Następnie wymyślali historyjkę zapisywali oraz rysowali ją. W ten sposób każdy z uczniów stworzył  własny komiks. Podczas zadań uczniowie pracowali  bardzo aktywnie,  wymieniali się pozytywnymi myślami i byli dla siebie uczynni.

Klasa V na  zajęciach z wychowawcą  panią Ewą Zarek  rywalizowała w super-quizie „Pieniądze”, dzięki  któremu dowiedzieli się m.in. jak zarządzać finansami, co oznaczają tajemnicze słowa „brutto” i „ netto”, oraz jak radzili sobie ludzie, zanim wymyślono pieniądze.  Kolejną atrakcją była Gra w szczęście” wykorzystująca rzut monetą, przyniosła ona uczniom wiele radości a wszyscy bawili się świetnie.  Na kolejnych zajęciach uczniowie klasy V rozwiązywali Quiz Hattrick na temat sportu.

Uczniowie klasy VII wraz z panią Marzeną Czerwonką realizowali projekt Skąd ten plastik? Podczas którego  rozmawiali na temat plastikowych opakowań w swoim otoczeniu,  jakich plastikowych przedmiotów używają na co dzień?  jak plastik wpływa na środowisko? Co możemy zrobić aby zmniejszyć użycie plastiku? Czym możemy go zastąpić? Przygotowali również dziennik użycia plastiku w domu. Następnie napisali list do redakcji na temat: Zmniejszenia użycia plastiku.

Uczniowie klasy VI wraz z panią Justyną Hajduk  podczas realizacji projektu Skąd ten plastik? wykonali plakaty promujące recykling, nie zaśmiecanie mórz i oceanów, zmniejszenie zużycia plastiku oraz informujący skąd w ogóle  bierze się plastik.

Kolejnym bardzo ważnym tematem, który podjęli uczniowie VI klasy z  projektu Skąd ten plastik- był Upcycling górą! podczas którego  po burzy mózgów na temat recyklingu plastikowych butelek, przeszli do działania. Uczniowie podzieleni w pary tworzyli  przydatne rzeczy z plastikowych butelek. Dzięki temu dowiedzieli się czym jest upcycling.

Następnym zadaniem był List do redakcji. Uczniowie po przeczytaniu tekstu „Nasz piękny świat”, przeprowadzili burzę mózgów na temat problemów dotyczących środowiska przyrodniczego w naszym powiecie. Następie uczniowie podzieleni na grupy pisali listy formalne do Prezydenta Polski podając argumenty i rozwiązania problemów zanieczyszczenia środowiska. Każda grupa odczytała list na forum, a pozostali uczniowie prowadzili debatę, czy dane problemy i argumenty, a także rozwiązania problemów są aktualne.

Praca projektowa- umiejętności kluczowe: uczniowie w parach bawili się ze sobą w ” lustro”  – polegało to na kopiowaniu ruchów kolegi/ koleżanki. Następnie w parach tworzyli śmieszną historię. Później tworzyli pudełeczko szczęścia oraz opisywali piękno koleżanki lub kolegi z ławki. Dzięki tym ćwiczeniom uczniowie dowiedzieli się dobrych  rzeczy na swój temat, uświadomili sobie co jest dla nich szczęściem, a także próbowali się odnaleźć w roli lidera i podążającego.

Tekst opracowała Agnieszka Mech